Od środy utrudnienia na Zakopiance w Mogilanach; rozpoczyna się budowa kładki dla pieszych
Jak poinformował we wtorek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), budowa kładki rozpocznie się z końcem tygodnia, ale już od środy wprowadzone będą ograniczenia ruchu w rejonie tej inwestycji.
„Przed rozpoczęciem prac musimy pomalować na jezdni nowe oznakowanie i ustawić bariery. W okolicy budowanej kładki wprowadzimy ograniczenie prędkości do 40 km/h. Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany. Na obu jezdniach pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo, żeby zrobić na środku drogi miejsce dla palownicy. Lewy pas zostanie zwężony do 2,5 m szerokości, a prawy do 3 m. Przesuniemy też ścieżkę, którą chodzą piesi wzdłuż Zakopianki” - zapowiedział przedstawiciel GDDKiA.
Nowe przejście dla pieszych nad Zakopianką powstanie w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Połączy ono lokalne ulice: Żary i św. Rity i zapewni bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7. Kładka zastąpi funkcjonujące obecnie przejście dla pieszych na poziomie jezdni, tzw. „zebrę”.
Według GDDKiA przez odcinek Zakopianki w Mogilanach każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów. „Kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych” - wskazał Michna.
Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano w listopadzie tego roku.
Przedstawiciel GDDKiA przypomniał, że kładka w Mogilanach to jedno z kilku bezkolizyjnych przejść dla pieszych realizowanych na Zakopiance pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki: koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą, w rejonie przystanku autobusowego Góra Libertowska oraz przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie. Te obiekty powstaną w ramach przebudowy tej trasy w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstanie kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowa powinna się rozpocząć na wiosnę br. Wtedy też zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt powstaje w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły GDDKiA planuje zrealizować do końca 2025 roku.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ huw/